Fizikai kísérletekkel varázsolták el a közönséget
Középiskolások és elsőéves főiskolások nevezhettek fizikai bemutatóikkal a „Legyél Te a showman!” című vetélkedőre, amelyet a Kecskeméti Főiskola immár 2. alkalommal hirdetett meg a projekt keretében. A 13 színes bemutató a Bermuda-háromszög titkának modellezésétől a WC-lánc fizikai viselkedéséig a legkülönfélébb területeket ölelte fel igazán élvezetes formában.
A Tudó-sok(k) – a tudományos eredmények elismertetése és népszerűsítése a Kecskeméti Főiskolán és a Dél-Alföldi Régióban című projekt egyik fontos célja, hogy a fiatalokhoz közelebb hozza a természettudományokat. A „Legyél Te a showman!” című vetélkedő jól példázta, hogy a fizika lehet igazán izgalmas és érdekes. A 13 nevező csapat között öt középiskolás és nyolc főiskolás bemutató szerepelt.
A zsűri az értékeléskor figyelembe vette a választott jelenség érdekességét, a kísérleti eszköz megépítésének ötletességét, a kivitelezés minőségét, a bemutatott kísérlet színvonalát, a magyarázat érthetőségét, szakmai korrektségét és az egész bemutató hatásosságát a fizika népszerűsítése érdekében.
A bemutatók között voltak egyszerű, de látványos kísérletek és voltak olyanok is, amelyek mögött komoly előkészítő és kutatómunka állt, de minden csapat törekedett arra, hogy a kísérlet produkcióként is megállja a helyét. A közönség érdeklődéssel figyelte az alkoholos rakétát, az égő pénzt, a borsmosást vagy a citromokból készült biolemet. A fizika olyan kérdésekre is választ ad – ahogyan az egyik csapat bemutatta –, hogy hogyan lesz nagyobb adag a fröccs, ha a bort öntjük a vízhez, vagy ha a vizet öntjük a borhoz.
Az első díjat Hegyi Anna kapta, aki a bajai Szent László ÁMK Gimnáziumából érkezett és két sorosan kötött égővel, egy kalapáccsal és egy gázégővel az üveg vezetéséről mutatott be egy érdekes kísérletet. A második díjat Coulibaly Patrik, a Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét) diákja vitte haza. A Boyle-Mariotte törvény kiméréséről tartott előadása akár egy egyetemi kiselőadásnak is megfelelt volna. A harmadik díjjal szintén a Bányai Júlia Gimnázium diákját, Gosztonyi Csengét jutalmazták, aki a WC-lánc „viselkedésének” fizikai törvényszerűségeit mutatta be sok humorral.
A közönségdíjat két főiskolás vitte el, Földvári Róbert és Eilinger Richárd egy nem-newtoni folyadékot próbáltak „táncra bírni” a zene segítségével.
Középiskolás csapatok:
„Bajai mosómedvék” csapat: Hegyi Tünde és Janotka Dóra
Előadás címe: Borsmosás Lorentz-erővel
Iskola: Szent László ÁMK Gimnáziuma (Baja)
Tanár: Jaloveczki József
Gosztonyi Csenge
Előadás címe: Newton-i gyöngysor ─ gondolatok a wc-láncról
Iskola: Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét)
Tanár: Varga József
Coulibaly Patrik
Előadás címe: A Boyle-Mariotte törvény kimérése
Iskola: Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét)
Tanár: Bakk János
Hegyi Anna
Előadás címe: Az üveg vezetése
Iskola: Szent László ÁMK Gimnáziuma (Baja)
Tanár: Jaloveczki József
Péter Martin és Gregus Dávid
Előadás címe: "Bioelem"
Iskola: SZISZSZI Déri Miksa Tagintézménye (Szeged)
Tanár: Varjasiné Balla Edit
A Kecskeméti Főiskola GAMF Karának hallgatói:
Földvári Róbert és Eilinger Richárd
Előadás címe: Nem-newtoni folyadékok
Illyés Gábor
Előadás címe: Alkoholos rakéta
Joó Norbert
Előadás címe: A Bermuda-háromszög titka
Kalotay Dávid és Stummer Tamás
Előadás címe: Bernoulli-féle morzsaporszívó
Kispál Máté és Németh Csaba
Előadás címe: Alkohol az atomfizikában
Nádasdi Bálint
Előadás címe: Nyomás!
Rácz Csaba
Előadás címe: Cartesius-búvár
Schäfer Máté és Vajda Dávid
Előadás címe: „Folyékony páncél” és „égő pénz”